Zanimljivosti

Psiholozi otkrivaju da postoje samo ova 3 razloga zašto nam nedostaje samopouzdanja (a svaki možemo pobijediti)

Autor:  | 

Melanie Greenberg, psihologinja i autorica, napisala je članak u magazinu Psychology Today o uzrocima niskog samopouzdanja. Vjeruje kako postoje tri glavna problema i svakog možemo prevazići. Samo prvo trebamo razumjeti uzroke naših strahova.

Mi sa Zdrave i sretne se nadamo kako će ti ovaj članak biti prvi korak u osobnom razvoju.

Nedavno iskustvo neuspjeha ili odbijanja

Istraživači koji se bave fenomenom sreće su došli do sljedećih zaključaka: naša sreća do 40% ovisi o nedavnim događajima u životu. Prekid veze, smrt bliske osobe, otkaz ili bolest imaju nevjerojatan utjecaj na našu sreću. Obzirom da nezadovoljstvo ima učinak na to kako vidimo same sebe, moguće je da ti se samopozdanje smanji kao rezultat određenih događaja.

Psiholog Guy Winch tvrdi kako ljudi s lošim mišljenjem o sebi duže pate nakon neuspjeha. „Kad, recimo, izgubimo posao, vraćaju nam se stare misli da ne vrijedimo i tako tim mislima dajemo novu snagu.”

Važno je razumjeti kako je neuspjeh sastavni dio života. Prije nego je postao predsjednik, Abraham Lincoln je izgubio posao i dva puta nije bio izabran za Kongres. Ako osoba dostigne cilj usprkos neuspjesima, to može biti pozitivan pokretač da prevaziđe nedostatak samopouzdanja.

Kako ga prevazići

  • Daj si vremena da se prilagodiš novim okolnostima.
  • Nemoj se izolirati, nego nastavi raditi ono što te zanima i oko čega si znatiželjna.
  • Više razgovaraj s prijateljima i obitelji kako bi te odvukli od negativnih misli i pomogli ti da se osjećaš sigurno.
  • Razgovaraj o svojim neuspjesima s nekim kome vjeruješ.
  • Ne odustaj i tvrdoglavo nastavi ići za svojim ciljevima.
  • Budi spremna na novu strategiju.

Socijalna anksioznost

Mnogi od nas imaju razumljiv strah od javnog nastupa, odnosno govora pred ljudima koje baš i ne poznajemo- na zabavama, obiteljskim okupljanjima i razgovorima za posao. Brinemo da će nas ljudi negativno doživjeti, obraćamo pažnju na naše slabosti i ta briga onda vodi do smanjenja razine samopouzdanja.

Skoro svatko od nas je imao negativno iskustvo u interakciji s drugim ljudima- netko nas je odbio ili su nas zadirkivali u školi- rezultat toga je strah od socijalne interakcije i odbijanja, koji nastavljamo imati u svome umu. Korijeni ovog straha mogu sezati u djetinjstvo kad su nas roditelji uspoređivali s onima u našoj okolini na negativan način, kritizirali nas ili nisu bili impresionirani našim uspjehom.

Ovaj uzrok nedostatka samopouzdanja proizlazi iz iskrivljenog razumijevanja toga kako oni oko nas puno razmišljaju o našoj osobnosti. U stvarnosti su ljudi previše okupirani sami sobom i o tebi uglavnom nemaju negativno mišljenje. Kad ljudi sude o nekome, to uglavnom čine kako bi poboljšali svoje nisko samopouzdanje. Ta osuda je često površna i utemeljena na onome što kod tebe vide na površini. Je li onda zbilja vrijedno brinuti o tome?

Kako je prevazići

  • Suprotstavi se tom svom unutarnjem glasu koji te kritizira. Podsjeti se na svoje vrline- smisao za humor, dobra prijateljica ili vješta umjetnica. Što god bilo, sigurno imaš nešto zbog čega možeš biti ponosna na sebe.
  • Ako trebaš razgovarati s ljudima koje ne poznaješ, razmisli o temama razgovora i usredotoči se na njih prije nego kreneš u razgovor.
  • Ako ćeš pokušati izbjeći socijalne interakcije, stvari će samo postati gore. Idi na tu zabavu ili spoj, čak i ako se osjećaš nervozno. Iskustvo je važno i ono dolazi s praksom.
  • Zadaj si realne ciljeve. Prvi važan korak može biti da razgovaraš s nepoznatim ljudima na zabavi.
  • Usredotoči se na druge ljude. Budi ormatrač- gledaj kako oni iskazuju osjećaje i što govore. To ti može pomoći da ne razmišljaš o svojim osjećajima i tako ćeš naučiti nove metode komunikacije.

Perfekcionizam

Neki ljudi si postavljaju visoke ciljeve u svemu što rade. Uvjereni su da moraju imati najviše ocjene, najtalentiraniju djecu, najljepšeg partnera ili najbolji posao. Nažalost, ne ispadne sve u životu onako kako želimo jer ne ovisi sve o nama. Neke stvari ne možeš kontrolirati: glupog šefa, nezaposlenost, gene i mnoge druge stvari.

Ako si stalno razočarana jer nisi savršena kako trebaš biti, jednog dana nećeš imati nimalo samopozdanja. Ovo može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema: depresije, nesanice, poremećaja u prehrani ili kroničnog umora.

Kako ga prevazići

Procjenjuj sebe prema trudu koji uložiš u nešto (to je unutar tvoje moći), a ne prema rezultatima svojih djela (oni često ne ovise o nama).

Pitaj se: Da si 10% više savršena nego sada u bilo kojem području svoga života, bi li ti to donijelo rezultat koji želiš? Ako je odgovor ne, nije vrijedno vremena i energije.

Perfekcionizam je utemeljen na načelu „ništa ili sve”. Pokušaj vidjeti kako stvari nikada nisu crne ili bijele- uglavnom su nijanse sive. Uzimaš li u obzir okolnosti kad osuđuješ samu sebe? Jesi li naučila nešto novo bez obzira na to što nisi ostvarila idealan rezultat?

Samoprocjena perfekcionista nikada nije stabilna. Oni su zadovoljni sobom kad sve ide po planu, a mrze se kad je život tako-tako. Nauči se voljeti bez obzira na ono što se dogodi.

 

VOLJELI BI ČUTI VAŠE MIŠLJENJE...