Lekcije iz života

Jesi li previše empatična? Kako pretvoriti vlastitu senzibilnost u svoju prednost?

Autor:  | 

Empatične osobe su iznimno osjetljive kada su u pitanju emocije. Oni osjećaju sve, ponekad i previše te nisu skloni racionalizaciji osjećaja. Njihova intuicija njihov je filter kroz koji doživljavaju ovaj svijet.

Empatične osobe su prirodno darežljive, duhovnije i dobre u slušanju drugih. Ako tražiš nekoga tko ima srce, oni ih imaju. Bez obzira na sve, bit će uz tebe.

Njihov zaštitni znak je njihovo razumijevanje za druge. Neki od njih mogu pokazati svoje razumijevanje bez da usvoje tuđe osjećaje. No neki, poput mene recimo, postanu spužve koje upijaju tuđe nevolje. To često dovodi do toga da pozitivne emocije i sve ono lijepo ostane u sjeni empatije. Kada su empatične osobe okružene mirom i ljubavi, njihova tijela ih asimiliraju i oni naprosto cvjetaju.

Negativnost je vrlo iscrpljujuća i naporna, a ujedno i karakteristična za emotivne vampire čiji bijes uništava empatične osobe. Vrlo često njihov je obrambeni mehanizam-debljanje. Kada su mršavi, ranjiviji su i osjetljiviji na negativnost. Osim toga, osjetljivost empatičnih osoba može biti pretjerana u ljubavnim vezama. Upravo zbog toga, mnogi od njih ostaju samci jer nisu naučili kako uskladiti svoje životne potrebe sa svojim partnerom.

Stresne situacije utječu na empatične osobe na način da im izazivaju napadaje panike, depresiju, probleme u prehrani, ovisnosti te brojne fizičke simptome koji prkose tradicionalnim medicinskim dijagnozama, od umora do agorafobije. S obzirom da sam  i ja empatična osoba, želim pomoći svim svojim empatičnim pacijentima da se nauče nositi se s tim.

Ne biste se smjeli osjećati istrošeno samo zato što ste empatični. Sada, kada sam fokusiran i u stanju suzdržati se od tješenja baš svih onih koji imaju neke tegobe, empatija me oslobađa, čini vitalnim te rađa u meni neopisiv osjećaj. Kako bi saznala da li si empatična osoba, odgovori na sljedeća pitanja:

Test: Jesam li pretjerano empatična osoba?

Zapitaj se:

  • Jesu li me ikada nazvali preemotivnom ili pretjerano osjetljivom?
  • Ako mi  se prijatelj osjeća uništeno, počinjem li se i sama tako osjećati?
  • Je li me lako povrijediti?
  • Iscrpljuju li me emotivno mase i da li mi je potrebno neko vrijeme da se saberem?
  • Utječu li buka, mirisi ili previše razgovora na moje živce?
  • Izabirem li radije ići negdje sa svojim autom kako bih mogla otići kada poželim?
  • Prejedam li se kako bih se nosila s emotivnim stresom?
  • Bojim li se da će me ljubavna veza previše ponijeti?

Ako si potvrdno odgovorila na 1-3 od ovih pitanja, djelomično si empatična osoba. Ako si odgovorila potvrdno na više od tri pitanja, upravo si saznala koji si emotivni tip osobe.

Spoznaja da si empatična osoba prvi je korak u preuzimanju kontrole nad emocijama, umjesto utapanja u istima. Kontrola nad empatijom dokazat će tvoju ljubav prema samoj sebi.

Važan emotivni korak-kako pronaći ravnotežu?

Prakticiraj ove strategije kako bi pronašla ravnotežu.

Dopusti si tišinu u kojoj ćeš se emotivno regenerirati. Stekni naviku dozvoliti si nekoliko minuta tišine kroz dan. Diši čisti zrak. Rasteži se. Šetaj oko ureda. Ovo će ti pomoći u smanjivanju pretjeranog stresa.

Meditiraj. Kako bi se nosila s nepoželjnim emocijama, reagiraj na njih meditacijom od nekoliko minuta. Ovo će ti vratiti energiju te istu nećeš morati crpiti od drugih.

Definiraj i njeguj svoje empatične potrebe. Zaštiti svoju senzibilnost, a evo i kako:

Ako netko traži previše od tebe, reci mu „ne“ na pristojan način. Nisi dužna objašnjavati svoje razloge. Ne kaže se bez veze: „Ne je potpuni odgovor“.

Ako je za tebe 3 sata socijaliziranja tvoj maksimum, čak i ako obožavaš ljude, uzmi svoj auto ili pronađi drugu soluciju za povratak kući kako se ne bi osjećala vezana ostati negdje.

Ako te mase opterećuju, pojedi visokoproteinski obrok prije izlaska i sjedni sa strane, a ne u centar događanja.

Ako ti smeta nečiji parfem, ljubazno zamoli tu osobu da se suzdrži od nanošenja istog u tvojoj blizini. Ako na to ipak ne možeš utjecati, stani blizu prozora ili uzmi povremeno pauzu kako bi mogla udahnuti čisti zrak vani.

Ako se prejedaš kako bi otupila na negativne emocije, meditiraj prije nego odjuriš do frižidera koji je pun iskušenja. Kao mjeru opreza, postavi jastuk uz frižider kako bi bila spremna na meditaciju umjesto prejedanja.

Odredi privatni prostor u svom domu. Tako te neće ograničavati osjećaj pretjeranog zajedništva.

Savjetujem da gore navedenu listu nadopunjavaš s vremenom. Provodeći spomenute strategije, empatične osobe će se osjećati sigurnije, a njihovi talenti, naprosto, procvijetati.

 

VOLJELI BI ČUTI VAŠE MIŠLJENJE...